lll maraton kaligrafii w muzeum książki artystycznej w łodzi

Piątek, Sobota, Niedziela
2 – 4.09.2022

3 dni
ponad 36 h zajęć

Zajęcia prowadzi:
Aleksandra Ćwikowska
Kacper Zagdan
Maria Daszczuk
Eryk Adamczyk

Zapraszamy Cię na trzy dni intensywnej nauki! W muzealnym zaciszu z literą w roli głównej.

Przygotowaliśmy dla Ciebie czas pełen pokazów warsztatów, a to wszystko w unikatowym miejscu – Muzeum Książki Artystycznej w Łodzi – w zabytkowej willi Henryka Grohmana. 

Podczas tego wyjazdu połączymy ze sobą kilka dawnych rzemiosł. Kaligrafia będzie się splatać z techniką linorytu, z warsztatem tradycyjnego zecera, a nawet pozostawi swój ślad w kamieniu. 

W tym roku, przewodnim motywem kaligraficznym będzie ekspresyjny brush lettering.

Chłodne muzealne wnętrza i rytmiczne pociągnięcia poszczególnych narzędzi sprawiają, że zapomina się o otaczającym nas świecie. Poznając dawne rzemiosło nie tylko zdobywa się nowe umiejętności czy pasję, jest to również doskonała forma medytacji, relaksu, pracy nad własną koncentracją.

Mimo intensywnego planu dydaktycznego zaplanowaliśmy również czas na odpoczynek, chociażby na leżaku / hamaku w przestrzennym parku ogrodowym otaczającym willę. 

Do Waszej dyspozycji będą 3 świetnie wyposażone pracownie:

1. Pracownia kaligraficzno-typograficzna – pod okiem Kacpra Zagdana (@typowarsztat) i Aleksandry Ćwikowskiej (@nibme)

2. Liternictwo w kamieniu – pod okiem Eryka Adamczyka 

3. Pracownia kaligraficzny-linorytnicza – pod okiem Marii Daszczuk (@mmmad.fingers) i Aleksandry Ćwikowskiej (@nibme)

Dzięki dostępności pracowni, materiałów i doświadczonych nauczycieli będziemy mogli podjąć interdyscyplinarne działania twórcze. Plakat łączący druk z literą kreśloną odręcznie, wizytówki, własny monogram utrwalony w kamieniu, typograficzny urozmaicony o kaligrafowane litery, grafikę-ilustrację w technice linorytu z tekstem nakreślonym odręcznie.


Jak będą wyglądały zajęcia?

harmonogram dnia:

  • 9:00-10:00
    dzień będziemy rozpoczynać od wspólnego śniadania (nieobowiązkowe :)),
  • 10:00-14:00
    główny blok warsztatowy w wybranej grupie warsztatowej,
  • 14:00-15:30
    przerwa obiadowa,
  • 15:30-17:30
    drugi blok warsztatowy,
  • wieczór to czas na integrację przy ognisku, kaligraficzne dyskusje, wzajemne inspiracje, tematyczne filmy, zwiedzanie muzeum, zagłębianie się w obszernej bibliotece.

W pracowni kaligraficzno-typograficznej…

… czeka na Was poszukiwanie własnego stylu w połączeniu z technikami dawnego składu zecerskiego.

Kaligraficzna część tych zajęć skupiać się będzie na brush letteringu. Zapoznanie Was z podstawami techniki będzie tylko początkiem ekspresyjnej przygody. W toku zajęć skupiać się będziemy na poszukiwaniu własnego stylu. Autorski program spotkania przeprowadzi Was przez różne eksperymenty pozwalające bliżej poznać dynamikę kreślonej linii.
Efektem końcowym będzie stworzenie plakatu łączącego w sobie dynamiczny gest odręcznej litery z tradycyjnym drukiem typograficznym.W tym celu przeniesiemy się do pracowni zecerskiej, gdzie po przegnaniu chochlików drukarskich poznacie podstawowe techniki druku typograficznego.

W pracowni kamieniarskiej…

… króluje pismo epigraficzne, czyli litery utrwalone w twardym materialne, tu akurat w kamieniu.
W tej grupie przewodnim krojem pisma będzie kapitała rzymska. Słowa zachowane w tej formie są niezwykle trwałe, dlatego warto się zastanowić jakie wybrać! Przestrzenny ogród muzealny będzie odpowiednim miejscem na hałasowanie i wykuwanie liter w twardym podłożu. Poznacie podstawy pracy w kamiennym materiale: jakie podłoże wybrać i czym się ono charakteryzuje, jakie narzędzia są niezbędne i jak ich używać, jaki pozostawiają ślad. Będziecie mogli wykuć swoje inicjały, przygotowane przez nas wzory lub własny projekt kaligraficzny.

W pracowni kaligraficzno-linorytniczej…

… połączycie poznany od podstaw brush lettering z techniką linorytu.

Kaligraficznym wątkiem tych zajęć będzie brush lettering od podstaw. Zapoznamy Was z zasadami kreślenia liter oraz niezbędnymi narzędziami. Zdobytą wiedzą połączycie z techniką linorytu – XIX wieczną sztuką podobną do drzeworytu, która narodziła się w Niemczech. Przy pomocy odpowiednich narzędzi stworzycie w linoleum matrycę ze swoim własnym wzorem, którą następnie nadrukujecie dzięki prasie lub kości introligatorskiej. Obie te techniki połączymy aby stworzyć jedną gotową pracę zawierającą zarówno elementy kaligraficzne jak i techniki tego druku wypukłego.

Całą serię zajęć zakończymy wspólnym podsumowaniem, zobaczymy efekty prac wszystkich uczestników, a dla chętnych odbędzie się wieczór filmowy – rzecz jasna o tematyce kaligraficznej 🙂


dla kogo przeznaczone są zajęcia?

Zajęcia przeznaczone są dla wszystkich zainteresowanych, będą odpowiednie dla początkujących i bardziej zaawansowanych.
Powyżej 16 roku życia.

Warsztaty mają charakter kameralny, tak byśmy mogli dopasować przebieg zajęć do Waszych indywidualnych predyspozycji, potrzeb i stopnia zaawansowania.


Co potrzebujesz na zajęcia?

Nie potrzebujesz żadnych materiałów!
Do twojej dyspozycji jest wszystko w naszej pracowni.


terminy spotkań

Piątek, Sobota, Niedziela
2 – 4.09.2022
9:00 – 21:00

W co inwestujesz?

3 pełne dni zajęć pokrywające różne dyscypliny artystyczne związane z literą.

W cenie znajduje się prezentowy, kaligraficzny pakiet startowy!

Do Waszej dyspozycji będą wszystkie materiały, narzędzia, urządzenia.

Dodatkowo będziecie mogli korzystać z obszeeeeernej biblioteki muzealnej, pełnej tomów o literach, kaligrafii, książce.

Cena za kurs:
600 zł / 3 dni zajęć

Nie zapewniamy noclegu, w Łodzi można znaleźć wiele atrakcyjnych miejsc. (Jeśli masz problem ze znalezieniem noclegu lub nie dysponujesz środkami, daj nam znać – pomożemy!)

Nie zapewniamy wyżywienia, przez cały czas mamy dostęp do kuchni, mamy dla Was nieskończone pokłady kawy, herbaty, drobnego poczęstunku. W porze obiadowej zazwyczaj wspólnie coś zamawiamy 🙂


Kto poprowadzi zajęcia?

Aleksandra Ćwikowska – współzałożycielka Nice Letter Studio

Absolwentka Państwowego Liceum Plastycznego w Bydgoszczy. Stypendystka, a następnie członkini Polskiego Towarzystwa Kaligraficznego. Członkini Chicago Calligraphy Collective. Autorka licznych kursów i warsztatów kaligraficznych. 
Autorskie prace graficzne, liternicze i malarskie prezentowała na wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju, i za granicą.
Literę wpisuje w płaszczyznę malarską, w płaszczyznę twórczości introligatorskiej, graficznej i ilustratorskiej, formułując ją wciąż na nowo, nadając jej wewnętrzną dynamikę, problematyzując prosty znak.


Kacper Zagdan

Założyciel Typowarsztatu. Artysta interdyscyplinarny, podejmujący zagadnienia z dziedzin sztuk wizualnych i nie tylko. Jako zawodowy projektant graficzny, dzięki wieloletniemu doświadczeniu, łączy współczesne trendy w grafice użytkowej, stare techniki drukarskie oraz malarstwo. Jego kilkuletnia przygoda w Muzeum Książki Artystycznej to przede wszystkim wiedza na temat charakterystyki krojów pism z kolekcji muzeum, ich pochodzenia, oraz oddziaływania w kontekście współczesności. To także doskonała znajomość warsztatu zecerskiego oraz stale pogłębiana wiedza o historii typografii.
https://typowarsztat.com


Eryk Adamczyk – przyjaciel pracowni

Z kaligrafią związany od czasów liceum plastycznego. Student Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Wszechstronnie uzdolniony artysta eksplorujący różnorodne media, od rysunku po rzeźbę.
Laureat Stypendium Ministra Kultury w roku 2017.


Maria Daszczuk

Absolwentka Papiernictwa i Poligrafii na Politechnice Warszawskiej, projektantka opakowań za dnia, pogromczyni chochlików drukarskich nocą. Uwielbia wszelkie techniki drukarskie, w szczególności te, które pozwalają się porządnie ubrudzić. Ostatni rok jej działalności artystycznej ściśle skupia się na zgłębianiu techniki linorytu, wcześniej romansując z zecerstwem i projektowaniem stempli. Poszukuje inspiracji w surrealizmie i sztuce secesyjnej. W linorycie pasjonuje ją połączenie ilustracji ze sztuką drukarską. 


Gdzie odbywają się zajęcia?

Muzeum Książki Artystycznej w Łodzi
Muzeum powstało w 1993 r. w zabytkowej willi Henryka Grohmana, łódzkiego fabrykanta i mecenasa sztuki. Prowadzi je organizacja pożytku publicznego – fundacja Correspondance des Arts, założona przez rodzinę Tryznów. Muzeum kolekcjonuje współczesną polską sztukę książki oraz urządzenia z epoki druku techniką Gutenberga. Maszyny utrzymywane są w ciągłym ruchu, co pozwala na rozwój i edukację w dziedzinie sztuki książki. Muzeum prowadzi także działalność wystawienniczą i warsztatową.


Wspomnienie maratonu 2021


zapisz się teraz!

lll maraton kaligrafii

600 zł

Kliknięcie przycisku przeniesie Cię na stronę formularza
zapisu i płatności.